tiistai 2. helmikuuta 2016

Tiistaina huomattiin, että yli puolet porukasta sairaana

 
Maanantaina oli jo 40 prosenttia toimiston kokonaisvahvuudesta poissa. Yksi oli kaatunut ja katkaissut kätensä. Sairaslomaa 20.1. saakka - ainakin, jos kättä ei leikata. Yksi oli paikalla mutta niin kamalan näköinen ja yskäinen, että hänet ajettiin pois kotiin sairastamaan. Kaksi ei ilmestynyt ollenkaan paikalle, myöhemmin tuli viestiä, että kuumetta on ja olo kurja, kummallakin tahollaan. Yksi alkoi lounastunnin aikoihin saada kylmän kouristuksiaja silmät lasittivat. Kulki kahvimuki kädessä kuin xombi, ei kuullut kun puhuteltiin. Kotiin lähti siitä sitten sairastamaan.

Kaikki äsekn mainitut ja kaksi muuta olivat poissa vahvuudesta tiistaina. Paikalla vain pomo ja muutama työntekijä, ja sitten minä, harjoittelija. Ehdottelin siinä, että nyt kun olen ollut jo kolmisen kuukautta harjoittelijana, voisin ehkä nyt yletä työntekijäksi kun osaan näitä hommia jo tehdä. Sen kätensä katkaisseen sijaiseksi, esimerkiksi. Tai muuten tekemään ihan "oikeasti" töitä, kerryttämään omaa eläkertymääni ja saamaan palkkaa ja lounasedun.

Hah.

Eihän se käynyt, tietenkään. Vitsinä ensin piti pomo ehdotusta, mutta huomasi sitten, että olin tosissani. Ehei, ei se niin mene. Sairaslomalaisesta saa yritys Kelalta korvauksen ja minä en maksa nyt mitään - miksi pitäisi alkaa sitten palkkaa maksamaan kun jo olen talon sisällä ja teen hommat?

No. Hyvä kysymys, kieltämättä.

Joku tekee kotona hommia, kotihommia - joko työttömyystuella tai muuten. Pyykit kuivuvat ulkona joillakin säässä kuin säässä. Tulee raikas pyykki kun tuuli heiluttaa ja hulmuttaa.

Onkohan toimistolla huomenna ketään? Ajattelin kyllä itse mennä hommiin.

3 kommenttia:

  1. Kyllä on nyt niin flunssaista aikaa, kiertää vissiin koko maata tällähetkellä tuo virus.

    VastaaPoista
  2. Niin, en ymmärrä, miksei työharjoittelussa oleva voisi tehdä ainakin osan "oikeista" töistä, jos paljon porukkaa saikulla. Vuosia sitten olin itsekin työvoimapoliittiseen kurssiin kuuluvalla pakollisella työharjoittelujaksolla (toimistotyötä) ja kerran olin ainoa toimistoduunari aamusta, muilla työkavereilla oli jotain menoa, tuli kiireellisiä töitä joita olisin osannut tehdä, mutta mun ei annettu tehdä niitä, koska olin harjoittelija, ja niitä hommia olin nimenomaan harjoitellut ja olisin osannut ne! Ihmettelin tuolloin käytäntöä!
    Joo, flunssaa tuntuu olevan liikkeellä hirveesti, mä oon toistaiseksi säästynyt ja yritän tankata kovasti c-vitamiineja, tiedä sitten onko siitä hyötyä :)

    VastaaPoista
  3. Kyllä ilmainen työntekijä aina kelpaa! Minun sopimukseni päätyttyä ei tilalleni ole tähän mennessä otettu ketään palkallista työntekijää, mutta on näköjään toimiston yhteystietolistaan ilmestynyt uusi henkilö, työharjoittelija! Hehe. Hän siis nyt tekee niitä sihteerintöitä harjoittelijan nimikkeellä ilman palkkaa. Tähän on tultu, näin tuoreesti ilmaistuna.

    VastaaPoista