perjantai 25. maaliskuuta 2011

airBaltic ei osaa kommunikoida - ei osaa VR eikä ydinvoimalakaan!

Pääsin kiireellä lentokentälle eilen - airBalticin halpa hinta tuli ns. takaisinmaksuun heti check in -tiskillä: Yhtään laukkua ei saa ruumaan ilman lisämaksua. Lisänmaksu on 20 euroa per laukku, laukun koosta riippumatta. Monet lentoyhtiöt veloittavat maksun ylimääräisistä kiloista - halpayhtiöt kappalemäärästä. Minulla oli kolme esinettä ruumaan laitettavaksi - markkinointimateriaalia jota oli mukana ja jota ei hankalan koon takia saa ottaa koneeseen sisälle. Pakkauksessa oli myös sakset ja sukkapuikot - niitäkään ei saa liian vaarallisina ottaa koneeseen sisälle.

Lisämaksua tuli siis 60 euroa. Hinta melkein tuplaantuu kun ottaa matkatavaraa mukaan!

Katunäkymä matkalta lentoasemalle
Kävelin hiljalleen passin- ja turvatarkastuksen jälkeen koneeseen jonne pääsimme normaalin aikataulun mukaisesti, jonkin verran ennen koneen lähtöaikaa. Halpalentoyhtiöstä ei saa sanomalehtiä niin kuin esim. Finnairilla ja SAS:lla. Istuimme sitten paikoillemme ja hiljalleen - kun mitään ei tapahtunut ja kone vain seisoi paikoillaan, puolitäynnä ja henkilökunta käytävää edestakaisin kävellen, tavaralokeroita sulkien ja tarkastellen, että kaikilla oli vyöt kiinni. Aloin ihmetellä missä vika kun kone ei hievahdakaan paikoiltaan - olimme bussimatkan päässä kentältä. Olin väsynyt joten laitoin silmät kiinni ja nukahdin. Heräsin tunnin päästä - olimme yhä paikoillaan kentällä. Koneessa oli hiljaista, kaikki varmaan lepäsivät tai nukkuivat. Sitten koneeseen yhtäkkiä pelmahti bussilastillinen uusia ihmisiä - kaikki paikat täyttyivät hetkessä. Olimme siis ilmeisesti odottanee t toista konetta jostain.

Talovanhus
Omituista - vaikka kone oli täynnä ihmisiä, henkilökuntaa oli paikalla vaikka kuinka paljon mutta matkustajille ei kerrottu viivästyksen syytä. Kukaan ei saanut sanaa suustaan ja kertonut, että odotamme porukkaa joltain toiselta lennolta. Joskus tulee mieleen ihmetellä todenteolla miksi halpalentoyhtiössä on lentoemoja ja stuertteja niin paljon kun koneessa ei tarjoilla mitään, siellä ei myydä mitään eikä siellä kuuluteta mitään muuta kuin ne iänikuiset pelastustie- ja hengitysnaamariesitykset joita kukaan ei koskaan seuraa. Nyt olisi voinut kuuluttaa, että kone on tämän ja tämän takia myöhässä - mutta eipä moinen kai kuulu henkilökunnan tehtäviin. Vai? Ärsyttää - täydellistä välinpitämättömyyttä; henkilökunta osaa kuitenkin käyttää mikrofonia ja osaa puhua englantia ja omaa kieltään!

Ei anteeksipyyntöä myöhästymisestä, ei infoa: huonoa palvelua, airBaltic!

Hyvä palvelu ei edes maksa mitään, tässä tapauksessa.

Kun kone vihdoin pääsi matkaan, meille tarjoiltiin lasilliset vettä.

Baarimikon työmaata
Ruoka ei ole tietenkään matkustamisessa pääasia - mutta silti on pakko sanoa, että on kiva saada kuppi kahvia ja joku pieni lentokoneateria kun siinä istuu - varsinkin kun matka-aika venyi yhdestä tunnista kahteen!

Tulin kotiin tuntia myöhemmin kuin olin lapsille luvannut - ja iltasatu pikkuiselle jäi lukematta. Lapsi oli unessa kun tulin kotiin. Molempia meitä harmitti kovasti.

Työmatkat ovat usein kaikkea muuta kuin leppoisia ja hauskoja retkiä - pienet asiat kuten päivän lehden lukeminen koneessa, kuppi kahvia ja pieni ruoka - jopa lasi viiniä kuten Turkish Airlinella - tuntuvat tosi kivoilta asioilta. Sitten kömmähdykset kuten tökerö lentohenkilökunta ja huono tiedottaminen ärsyttävät ja saavat välttelemään kyseistä lentoyhtiötä. Lentomatkailussa voi vaihtaa parempaan - mutta VR:n yhtälailla surkea tiedottaminen voi jatkua aina vaan - ihmiset eivät voi vaihtaa mihinkään muuhun. Oma auto on monelle hankala vaihtoehto ja bussit eivät usein kulje samoihin paikkoihin - ainakaan ilman hankaluuksia.

Miksi on niin vaikea kertoa matkustajille, että olemme myöhässä siksi kun…? Siitä saisi paljon lisäpisteitä - ihmiset ymmärtäisivät!

Tornit kiinnittävät huomion
Tiedottaminen on vaikea asia myös Japanissa. Ydinvoimalan vuotoja vähäteltiin ja vähätellään vieläkin. Ilmeisesti ei haluta kaaosta kertomalla totuus - mutta kun se totuus tulee sitten kuitenkin muualta esiin, myöhemmin, niin koko toiminnan luotettavuus häviää kun huomataan, että alussa oli valehdeltu täysin surutta. Japanilaisten osalta aina sanotaan, että he eivät voi kertoa totuutta kun silloin menettää kasvonsa. Eikö kasvojen menetys ole pahempi sitten hetken päästä kun huomataan, että tyyppi on valehdellut?

Tiedottaminen on toki useimmiten jollain lailla tarkoitushakuista- kerrotaan mikä on hyvä ja sopiva kertoa - tavoitellaan jotain tiettyä reaktiota tai halutaan kertoa tietty näkemys asiasta. Niinhän kaikki mediat toimivat, omien tarkoitustensa mukaisesti; skandaali- ja iltapäivälehdet kertovat eri näkökulman samasta asiasta kuin vaikka talouslehti tai vakava asialehti. poliitikot kertovat asian todellakin sen mukaan mikä sopivaa on; nyt vaalien alla tämä on erityisen selvää - mutta muutenkin.

Kaiva siinä sitten totuutta esiin... Ei ihan helppo homma. Moni tyytyy uskomaan mitä kerrotaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti